Forum

Inspiration til valg af skygge-træer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. september 2014 kl. 10.49

Jeg vil gerne efterlyse forslag til to træer, som jeg skal have plantet her i efteråret i min kolonihave. Begge træer skal kunne give skygge – selvfølgelig ikke lige med det samme, men efterhånden som de vokser til. Jeg hader parasoller, som altid driller. Enten blæser de væk, eller også har de en enormt tung fod, som man ikke kan flytte, selv om der er behov for det ;-)

Det ene træ skal være et moreltræ, altså et sødkirsebærtræ. Det skal være selvbestøvende, og derudover er der fire krav. Det skal helst bære frugt tidligt, inden mine opal-blommer kommer sidst i juli/først i august. Det skal helst vokse middelkraftigt, dvs. ikke et dværgtræ og ikke et kæmpetræ. Og det skal have en flot krone, og så må det ikke koste en bondegård.

Lige for tiden kan man få moreltræer af sorten Lapins meget billigt, men det træ har jeg opgivet, fordi det har en smal krone, og desuden giver bær samtidig med mine opalblommer. Er der andre gode forslag?

Det andet træ skal være et skyggegivende træ, hvor man ikke risikerer at få frugter eller fugleklatter i hovedet, når man sidder under det. Jeg har tænkt på ahorn, men det bliver sikkert for stort, og desuden er ahorn slemme til at så sig selv overalt.

Jeg har fået et forslag; en zelkova serrata, som er et japansk træ, der ikke bliver for stort. Jeg har dog aldrig set sådan et træ – kun billeder på nettet. Er der andre forslag?

Med venlig hilsen

Doris Møller

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. september 2014 kl. 17.32

Hej Doris
Hvorfor vælge selvbestøvende kirsebær, det skulle da være mærkeligt om der ikke er andre kirsebær i nærheden, som kan bestøve og formen på træet, kan du altså gøre meget ved. Hvis du vælger Early Rivers, får du den tidligste sort, men den kræver at bierne finder enten en vild kirsebær eller en anden sort inden for 100 meter.
Et lille træ med krone kunne være en mannaask - "fraxinus ornus", som er meget langsomt voksende, men hvis du starter med en der har en stamme over en meter og sørger for at den ikke mangler vand de første par år - vil du hurtigt få 2 meter stamme. Dem har jeg også nogle stående af, som er til at betale.
Det kunne også være en naur af sorten Elsrijk, den bliver noget større end mannaasken og en tredie mulighed er himalayabirk.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. september 2014 kl. 8.15

ægte kastanie eller storfrugtet hassel er osse en mulighed

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 16. september 2014 kl. 9.46

Tak for nogle interessante forslag, som jeg aldrig havde fundet på selv.

Hvad angår moreltræet, så tror jeg ikke, at der er kirsebærtræer i nærheden. Det tætteste står nok ca. 100 meter væk. Det handler jo også om, at de skal blomstre samtidig. Men det meget store moreltræ 100 meter væk er måske godt nok. Dog synes jeg, at det er dumt at løbe en risiko! Jeg elsker moreller. Mine forældre havde 5 moreltræer, og jeg har hele mit voksenliv savnet sådan et træ!

Når morellerne helst skal komme tidligt, så er det bare, fordi jeg har så rigeligt med frugt, når opalblommerne kommer. Hvis bare morellerne kommer fra midten af juli, så er det fint. Jeg vil tro, at jeg vælger et selvbestøvende, der giver frugt i juli.

Hvad angår det andet skyggegivende træ må jeg i gang med at undersøge mulighederne. Umiddelbart lyder det godt, at flere af forslagene er træer med interessant løv, f.eks. elsrijk, og at det ser ud til at være robuste træer, der ikke bliver for store.

Både løvet og kronens form betyder noget, når det er et træ, man skal have glæde af at sidde under hvert år. Jeg har efterhånden fået så meget erfaring med at beskære, at jeg nok kan hjælpe naturen lidt ;-)

Med venlig hilsen

Doris Møller

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. september 2014 kl. 16.33

Ginko biloba har også smukt løv. Men er der noget med, at hantræerne stinker på bestemte tidspunkter af året?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. september 2014 kl. 22.02

Hvis man vælger at bruge de store træer, så skal man vælge noget, der tåler beskæring. Min søster har en lind i sin kolonihave fx, og et sted i haveforeningen står der- en blodbøg! (Ikke lige et træ, jeg ville vælge selv)

Der er også den mulighed at opstamme fx tjørn eller andet, der normalt bruges til hæk/klippede træer.

Selv bruger jeg mirabel (men mere end et træ)- og har haft laurbærkirsebær (me de var så desværre i fuldt vinterhårdføre- og gik ud for et par år siden), de kan også klippes i facon og er pæne næsten hele året. De er udmærkede læ og skyggegivere.
Paradisæble kunne måske også bruges.

Hvis, det var mig- ville jeg kigge lidt på andre kolonihaver, jeg holder meget af at besøge min søster- (udover det er hyggeligt!), jeg får næsten altid god inspiration, det gælder også andre haver- eller sågar kommunale bede.

Fortæl gerne, hvad du kommer frem til!

Mvh
Tine- der elsker kirsebær, men fuglene er som regel hurtigere...

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. september 2014 kl. 7.44

Hej alle sammen

Endnu en gang tak for forslag.

Jeg har i de sidste mange år kigget mig omkring i haver og parker og på plantemarkeder, og i de sidste tre år specielt efter inspiration til de to omtalte træer. Men at kigge er ofte ikke nok. Det er nogle gange bedre at høre andre folks erfaringer.

Moreltræet (altså sødkirsebærtræet) er nu købt. Det blev et ganske almindelig et, af sorten Stella. Af etiketterne på de forskellige frugttræer fremgik det, at Stella begynder at bære frugt ca. en måned før opalblommerne. I min have og måske specielt i år, kommer opal-blommerne meget før det angivne tidspunkt, men så vil morellerne formodentlig også komme før det angivne tidspunkt, og på den måde kommer det hele til at passe.

Moreltræet skulle blive middelkraftigt af vækst med en rund krone, stod der, og det er, hvad jeg ønskede.

Hvad angår det andet skyggegivende træ, har jeg endnu ikke truffet en beslutning. Jeg kunne aldrig drømme om at købe hverken lind eller blodbøg til en kolonihave. Træet skal desuden stå blot ca. 6 meter fra mit ikke særlig høje kolonihavehus, så jeg skal jo også tænke på, hvordan det ser ud i forhold til huset, og på, hvordan det vil påvirke lysindfaldet i huset.

Man vil jo gerne have masser af sol og lys, men man vil også gerne have en skyggefuld plads, hvor man kan læse sin avis og spise sin mad. Alle disse krav er ikke altid nemme at forene ;-)

Med venlig hilsen

Doris Møller

P.S. Jeg vil formodentlig blive nødt til at lægge net over moreltræet, når det begynder at bære frugt.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. juli 2015 kl. 11.37

Hej Havenet-brugere.

Jeg blev bedt om at fortælle, hvilke træer jeg valgte, og jeg har allerede fortalt om moreltræet, som er af sorten Stella. Det har givet fire bær i år. De to af dem faldt af. Det tredje har en fugl hugget og levnet (!) halvdelen af. Nu håber jeg, at jeg kan have det sidste bær i fred, indtil det er rigtigt modent!

Det andet skyggegivende træ blev et paradisæbletræ af sorten Gorgeous. Det er meningen, at jeg vil stamme det op, så man kan sidde under det. Jeg er allerede begyndt at klippe sidegrene af.

Jeg ville gerne have set på de andre muligheder. Men da jeg ikke har bil, handlede det også om, at jeg skulle finde et træ, der var nemt at få fat i, og som desuden ikke var dyrt. Paradisæbletræet blev købt med at rabat i november 2014 og transporteret hjem med bus og cykel.

Blomsterne på paradisæbletræet i foråret var meget smukke.

Jeg tror, at jeg bliver ganske godt tilfreds med træerne.

Med venlig hilsen

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Inspiration til valg af skygge-træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Inspiration til valg af skygge-træer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider